Ekologická výroba a obecně způsob života šetrný k životnímu prostředí je tématem číslo jedna současného stavebnictví. Výrobky společnosti Wienerberger, u kterých je základní surovinou hlína, jsou již od své podstaty velmi šetrné k přírodě. Pálením vzniklá keramika neemituje žádné těkavé látky, formaldehydy, případně jiné nebezpečné komponenty, jedná se tedy o produkt zdravotně nezávadný a přitom vysoce estetický a stoprocentně ekologický. Keramické stavební hmoty jako základ staveb různého druhu jsou jistě známé, napadlo vás ale, že si s nimi lze posvítit? Se střechami Tondach není žádné řešení nemožné, pojďme to tedy zkusit.

Střešní tašky Tondach

Pálená střešní taška zcela jistě patří ke stavební klasice, nakonec je doloženo její použití už ve starověku. Zároveň ji nacházíme i na moderních objektech, což svědčí o její nadčasovosti a lety prověřené kvalitě. V sortimentu společnosti Wienerberger, jediného výrobce pálených tašek v České republice, najdeme velké množství modelových variant a barevných kombinací. 

Nikoho asi nepřekvapí, že tato společnost je také lídrem v inovacích a moderním přístupu jak v designu nových výrobků, tak ekologičnosti a ekonomičnosti staveb z keramických materiálů. Široká nabídka střešních tašek Tondach zahrnuje také doplňky řešící komplexně veškeré situace vznikající při stavbě střech. Z těchto důvodů lze vyhovět téměř jakémukoliv architektonickému záměru s přihlédnutím k individuálním požadavkům konkrétních stavebníků.

Keramosvítidla

K výrobě netradičních svítidel ze střešních prvků Wienerberger  Tondach mě nepřímo navedlo několik mých přátel, pro které jsem vyráběl zakázkové designové  předměty do moderních interiérů – především se jednalo o různé varianty hodin s gravírovanými ciferníky vyrobenými  ze střešních tašek. Pálená keramika příjemně kontrastuje jak s betonem, tak s omítkou, v kombinaci s nerezovými prvky získává na výjimečnosti.

Prvním svítidlem je stolní lampa kombinující velký prejz s nerezovým podstavcem. Přestože je prejz určen především na historické objekty, v kombinaci s minimalisticky pojatým podstavcem z nízkouhlíkaté oceli nabývá nový moderní význam. Délka prejzu je vhodná pro instalaci zářivkové trubice, případně energeticky nenáročného LED pásku.

Druhým svítidlem je závěsné stropní svítidlo z rozdělovacího hřebenáče (elegantně řešící místo styku více hřebenů). Opět se jedná o velmi minimalistický objekt získávající osazením vhodnou žárovkou na zajímavosti.

Třetím typem svítidla je závěsný světelný zdroj vytvořený z odvětrávacího střešního komínku. Otvory původně určené k proudění vzduchu v tomto případě hezky slouží novému úkolu a zajímavě osvětlují stěny místnosti.

Potřebujete netradiční lampičku k nočnímu stolku? Určitě vám potěší tlumený světelný zdroj vyrobený z mřížky proti hmyzu (původně určené na okapní hranu) vrhající  pestrou směsici světel a stínů. Abych zachoval stylovost výsledného svítidla, použil jsem jako nosný prvek držák hřebenové a nárožní latě svařený s nerezovými pruty zajišťujícími správný tvar stínidla.

Jelikož výše zmíněná svítidla používám i ve svém domě, čelím často dotazům na jejich původ. Většina mých přátel se domnívá, že byla vyrobena speciálně pro tento účel. Velkým překvapením je následné zjištění, že se jedná o sériové stavební prvky, které se běžně vyskytují na střechách. Nakonec, ověřit si to můžete i sami. Porozhlédněte se kolem sebe a zcela jistě objevíte mnoho „svítidel“ ve své původní podobě na různých typech střech od těch historických až po moderní.

Keramorchestr
Je možno ze stavební keramiky vytvořit i jiné netradiční výrobky, například hudební nástroje? Zcela jistě ano, dokonce celý soubor nástrojů, který lze pojmenovat Keramorchestr. Za poslední dva roky jsem vytvořil několik smyčcových nástrojů – dvoje keramohousle a jednu keramoviolu, založené na  střešních taškách Tondach bobrovka, a keramobasu s tělem z POT trámce používaného jako překlad nad okno. (Našeho basistu také někdy představujeme jako překladatele, na což je náležitě hrdý.)

Výborné akustické vlastnosti keramických stavebních prvků ale nejlépe reprezentuje sada keramofonů různých velikostí a ladění, jež jsem vytvořil opět z bobrovek různé délky seřazených do netradiční sestavy podobné cimbálu. Po zvukové a organologické stránce je ale keramofon idiofonem a je tedy blízkým příbuzným xylofonu, marimby, vibrafonu nebo zvonkohry.

Že nejde o žádné atrapy, ale o plně funkční nástroje, se můžete přesvědčit na webu keramorchestr.cz, případně na některém z našich koncertů. Keramorchestr je jednou z mála kapel, která má jedinečnost dokonce certifikovanou. V březnu roku 2018 proběhl ve Velké nad Veličkou oficiální zápis této kapely do České knihy rekordů.

Petr Pavlinec

Vložte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *