Když jsem před patnácti lety začal stavět rodinný dům, prostudoval jsem mnoho materiálu a přečetl jsem nepřeberné množství stavebních článků. Dnes s překvapením zjišťuji, že velká část tehdy doporučovaných řešení momentálně už neplatí, případně jsou mnohá považována za zastaralá. Co ovšem zůstává, je klasika z keramiky.

Tento stavební materiál je nepřetržitě využíván téměř 4000 let, a přitom neztrácí na oblíbenosti. Co víc, nachází uplatnění v moderních stavbách a nadčasových architektonických řešeních.

Pomineme-li stavby z režného zdiva, je většina keramických prvků skryta pod vrstvou izolace, omítek a nátěrů. Jakousi výkladní skříní je tedy střecha, která dodává svou prostou krásou a rytmickým opakováním tvarů domu eleganci, která se neomrzí i za mnoho let.

Sortiment střešních krytin Wienerberger – Tondach je rozsáhlý a uspokojí i nejnáročnější záměry architekta a stavebníka. Najdeme zde jak historické typy, jako je Bobrovka nebo velký a malý Prejz, které se používají především pro rekonstrukce památek a starších objektů, klasické typy, jako jsou Brněnka, Falcovka, Francouzská a v neposlední řadě moderní tašky Stodo a Figaro. Samozřejmostí je široká paleta barev a různé povrchové úpravy (režná, engoba, glazura). Tím ale nabídka nekončí, v nabídce Wienerberger – Tondach najdeme i mnoho střešního příslušenství funkčně i esteticky doplňující jednotlivé varianty tašek.

Keramochimes

Pokud vám několik tašek po stavbě domu zůstalo, můžete je využít i trochu netradičně. Co tak zkusit nějakou hudební hračku? Svůj rodinný dům jsem postavil v Bílých Karpatech, o vítr zde není nouze, nakonec nedaleko od domu mám i větrný mlýn a větrník elektrárny. Postavil jsem variantu chimes, tedy jakési zvonkohry náhodně rozezvučované prouděním vzduchu. Jako základ je použit odvětrávací komínek, jenž jsem úhlovou bruskou zkrátil na vrchní polovinu.

V pravidelných roztečích jsem na spodní okraj navrtal díry, kterými později povedou provázky. Ze střešní tašky Bobrovka (lze použít i jiný typ tašky) jsem nařezal tenké pásky různých délek, pro dobré rezonanční vlastnosti jsem navrtal díry ve 2/9 délky. Jednotlivé kusy tedy visí jako krápníky na zkráceném odvětrávacím komínku a už v tuto chvíli ve mírném větru ťukají o sebe. Pro zvětšení akustického efektu jsem do osy celého objektu zavěsil keramický kruh – jakési srdce podobné tomu ze zvonu, opět vybroušený ze střešní tašky. Závěs dále pokračuje na závaží, které opticky uzavírá konstrukci a vhodným způsobem koriguje pohyb srdce při nárazech větru.  Keramochimes může ozdobit jak terasu s keramickou střešní krytinou, tak například i strom v zahradě.

Keramický zvonek Tondach

Dalším výrobkem je keramický zvonek, použitelný například ke dveřím domu (ten čínský digitální jsem ze svého domu odstranil poté, co zvonil z ničeho nic jak zběsilý všechny melodie od „Pro Elišku“ až po „Big Ben“). Jako základ jsem opět použil odvětrávací komínek. Tentokrát jsem odbrousil jen nezbytně nutnou spodní část a vytvořil jsem pravidelný řez ve tvaru kružnice. Výroba srdce zvonu vyžadovala trochu více zručnosti, přece jen úhlová bruska je primárně konstruována na rovné řezy. Materiálem je opět Bobrovka, jejíž tvrdost je akusticky ideální. Na srdce jsem zavěsil ozdobnou růži vybroušenou ze štítové koncovky hřebenáče. Celou konstrukci vhodně zakončuje i po funkční stránce.

Keramofon

Z keramických střešních krytin je ale možno vytvořit i plně funkční hudební nástroj podobný xylofonu. Jednotlivé tašky jsou zkráceny a seřazeny do hudební řady zahrnující všechny půltóny v rozsahu dvou oktáv. (Čím kratší taška, tím vyšší tón.)  Zvuk tašek je natolik konkrétní a ladění stabilní, že lze keramofon zařadit i do hudebních sestav s klasickými nástroji a předvést akustické možnosti stavební keramiky v plné šíři.

Pokud vás hudební vlastnosti střešních tašek zaujaly, vězte, že z keramických prvků lze vytvořit i další instrumenty jako keramokytara, keramohousle, keramobasa, ba i keramobuben a keramocajón. Zajímá vás zvuk těchto experimentálních nástrojů? Přijďte se v záři podívat na veletrh ForArch, kde budete mít příležitost si keramonástroje vyzkoušet, případně si poslechnout dobře vypálený zvuk celého Keramorchestru.

Text: Petr Pavlinec

Vložte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *