Podepisovat různé výtvory lidské činnosti je prastarou záležitostí. 

Pomineme-li nevkusné „tagování“ a vandalské ničení kulturních památek, signatury můžeme najít i v ušlechtilé formě už na historických artefaktech z Egypta, Řecka a Římské říše.

Zaměříme-li se na cihlářské výrobky na našem území, najdeme ve vykopávkách římských táborů na jižní Moravě cihly označené kolkem příslušné legie. S rozvojem manufaktur a průmyslové výroby roste význam označování jednotlivých sérií výrobků logem výrobce, datem vzniku apod. Tento fenomén lze spojovat především s obchodní strategií jednotlivých výrobců v sílícím konkurenčním prostředí. V současné době se výrobky označují i složitějšími kódy, ze kterých lze rozklíčovat mnoho dalších údajů spojených s výrobním procesem. Všechny tyto signatury mají výrobně jedno společné – jsou vytvářeny za mokra, tedy ražením, které předchází vypálení v cihlářské peci. Tato technicky jednoduchá a také levná metoda je ideální pro velké série identických výrobků, není však vhodná pro kusovou výrobu speciálních prvků.

Obrábění cihlářských výrobků

Jako hudebník rád experimentuji s netradičními materiály, střešní tašky a cihly nevyjímaje. Postupně jsem z nich vytvořil několik hudebních nástrojů – keramohousle, keramoviolu, keramobasu, keramobubny, keramokytaru a několik keramofonů. Nástroje jsem sdružil do větší skupiny nazvané Keramorchestr. Toto unikátní hudební těleso bylo v březnu 2019 zapsáno do České knihy rekordů. Při výrobě keramických hudebních nástrojů jsem se opakovaně setkával s potřebou opatřovat je různými značkami, textem, případně dalšími grafickými prvky. Barvu jsem nechtěl použít, zbývala tedy možnost použít laser, případně pískování. Tyto metody nejsou zrovna levné a vyžadují přesný návrh a převoz výrobků do specializované firmy. Pátral jsem tedy dál a narazil jsem na možnost frézování. Tato metoda mě zaujala i pro možnost obrábět výrobek s různou hloubkou záběru, a tedy vytvářet grafiku, která má plastický efekt.

Pro tento účel jsem navrhl a vyrobil speciální CNC frézku, která umožňuje na téměř jakýkoliv cihlářský výrobek vyfrézovat libovolnou grafiku navrženou v editoru na počítači. Vlastní frézování probíhá pomocí frézy s povrchem z umělého diamantu, případně z karbidů wolframu. Při obrábění dochází ke značnému tření, vodní chlazení je tedy nezbytností. Ač to vypadá komplikovaně, lze takové zařízení provozovat i amatérsky v domácí dílně. Při návrhu CNC frézky, tedy stroje pracujícího s přesností na setiny milimetru, jsem se obával nerovnosti cihlářských výrobků, ale byl jsem mile překvapen. Použil jsem téměř vše ze sortimentu společnosti Wienerberger a rovnost všech ploch byla vždy dostačující a splňovala požadavky na frézování. Výsledek zachycený na fotografii posuďte sami.

Vyfrézuješ nám hodiny?

CNC frézku jsem vyrobil pro svou individuální potřebu, lze ji totiž s úspěchem využít i pro obrábění kovů, plastů, případně dřeva, což se u výroby experimentálních hudebních nástrojů často hodí. K mému překvapení mě oslovilo již i několik pokrývačů, kterým jsem frézoval různé upomínkové předměty, přání k narozeninám, ale i například funkční nástěnné hodiny. Situaci jsem dále zkoumal a zjistil jsem, že možnost označovat jednotlivé kusy, případně malé série cihlářských výrobků, je zajímavá i ze zcela praktických důvodů pro svou trvanlivost a také pro nenáročnost přípravy.

Individuální řešení

Dnešní doba, ve které si zákazník může vybrat z velkého množství kvalitních sériových výrobků, přeje netradičním nápadům a individuálnímu přístupu. Zakázkové signatury šité stavebníkovi přímo na míru otevírají cestu k novým řešením a k neotřelému využití běžných cihlářských produktů.

Text: Petr Pavlinec, Keramorchestr

Vložte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *