Horňácko se tento podzim zbarvilo do modré. Nadúrodu trnek podtrhlo množství modrých plachet potřebných k dobrém sběru, o množství modrých sudů nemluvě. Při pohledu na tento „tmavomodrý svět“ jsem si vzpomněl na svou zhruba deset let starou návštěvu zaniklého syrského města Ugarit. Zde byl totiž nalezen nejstarší dochovaný zápis písně na světě. Jelikož byl věnován bohyni ovocných sadů Nikkal, jako rodilého Horňáka mě to tam zřejmě podvědomě táhlo.  Při pozdějším dohledávání faktů k onomu místu jsem zjistil, že text byl zaznamenám klínovým písmem do hliněné desky a píseň byla hrána na lyru, o čemž svědčí zmínka o ladění tohoto nástroje.

Kvalita letošního ovoce je abnormální, očekávání kvalitní pálenky je obrovské. Bohyně Nikkal na nás nezapomněla a snad ji potěší malá pocta v podobě lyry – jak jinak než z pravé pálené… Na bohyni není radno šetřit, zvolil jsem tedy šperk mezi střešními taškami – Tondach V 11 – ověnčený mnoha mezinárodními cenami.

Keramolyra

Ačkoliv to vypadá, že v oblasti keramických střešních krytin nelze vytvořit nic nového, Wienerberger  nás přesvědčuje, že opak je pravdou a udává trendy v nových tvarech střešních krytin a dalších doplňujících prvků. Moderní formy střešních tašek tak inspirují mnoho architektů k neotřelým řešením a moderním přístupům. Pojďme se ale vrátit zpět k hudbě a pokusme se vykouzlit ze střešní krytiny plně funkční lyru, která bude splňovat požadavky ke hře pro božskou Nikkal – bude ladit uchu i oku. K jejímu vytvoření nám poslouží střešní taška Tondach V 11 – mistrovský kousek designového studia F. A. Porsche.

Linie ve tvaru písmena V se náramně hodí pro sbíhající se strukturu strun lyry a tak výsledný nástroj bude působit přirozeně, při zachování maximální funkčnosti a ergonomie. V11 je minimálně upravena, pro uchycení strun určených pro klasickou lyru slouží na jedné straně otvory o průměru 4 mm, ve kterých jsou zachyceny kulové koncovky, na druhé straně větší otvory o průměru 6,5 mm, v nichž jsou upevněny klavírní ladicí kolíky.

A můžeme hrát, nebo zkusíme přímo kouzlit? Vsadil bych se, že nám půjde obojí. Práce se střešní taškou Tondach je totiž radostná jako seznamování s novým hudebním nástrojem a s její pomocí lze opravdu vykouzlit střechu, která se neomrzí po celá desetiletí.

Keramorchestr

Keramolyra, která je pomyslným propojením nejstarší a nejmodernější keramiky doplňuje sbírku extravagantních hudebních nástrojů, které jsem vytvořil pro potřeby Keramorchestru – hudebního uskupení hrajícího na nástroje ze stavebních materiálů. Pokud vás toto téma zaujalo a chcete vědět víc, zavítejte na stránky keramorchestr.cz, případně facebook.com/keramorchestr, kde najdete ukázku hry na další netradiční instrumenty, jako jsou keramohousle, kreamoviola, keramobubny a keramokytary vyrobené ze střešních tašek Tondach, keramocajón a keramobasu vytvořených z POT trámců a cihel Porotherm a mnoho dalších. Podle návodu si také některé hudební nástroje můžete doma vyrobit. O unikátnosti Keramorchestru svědčí i fakt, že byl v březnu 2018 zapsán do České knihy rekordů.

Snad bohyně Nikkal vyslyší naši hru na pálenou lyru a požehná i radosti momentálně bublající v sudech. Nejen na Horňácku jsme všichni v radostném očekávání…

Petr Pavlinec

Vložte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *