Wienerberger se v posledních desetiletích stal synonymem pro komplexní řešení budov nejvyšší kvality. Výsledkem neustálého vylepšování a modernizace technologií ve spolupráci s Univerzitním centrem energeticky efektivních budov ČVUT je koncepce e4 domu, ve kterém se snoubí moderní materiály, kvalitní provedení, nízké náklady na provoz, zdravotní nezávadnost a úcta k životnímu prostředí.

Tondach – pořádná střecha dělá dům

Výrobní program Wienerbergeru je dominantně zaměřen na keramické a keramobetonové stavební prvky, opomenout ovšem nelze ani plastový program zaměřený především na potrubí různých typů. Pomineme-li stavby z lícového zdiva, je většina keramických prvků skryta pod vrstvou izolace, omítek a nátěrů. Výkladní skříní výrobců pálených stavebních materiálů jsou tedy především střechy. Svou hladkostí a rytmickým opakováním tvarů dodávají stavbě na elegantnosti, která se neomrzí ani za několik desetiletí. Není divu, že je na design střešních krytin Tondach kladen velký důraz a vývoj nových modelů neustále pokračuje. Funkčnost ale nestojí stranou, nakonec střecha je velmi namáhanou částí stavby, ať už se jedná o teplotní výkyvy, velké množství sněhu, silné větry a případně i krupobití, a proto je odolnost materiálu zásadní pro dlouhodobou výdrž celého objektu.

V sortimentu najdeme tašky moderní, jako jsou Stodo a Figaro, univerzální jako Samba, klasické, jako jsou Brněnka a Francouzská, a stoletími prověřené historické modely, jakými jsou Bobrovky nebo Prejzy. O neustálé vylepšování s akcentem na funkčnost a design svědčí velkoformátová taška V11 ověnčená několika evropským cenami. Společnost Wienerberger, jediný výrobce pálených krytin v České republice, myslí i na detaily, a proto nabízí tašky v široké škále barev a s různými povrchovými úpravami (režná, engoba, glazura). Samozřejmostí je také široká škála střešního příslušenství, funkčně i esteticky doplňující jednotlivé varianty tašek.

Porotherm – pořádný stavebnicový systém

Pro hrubou stavbu je základem stavebnicový systém Porotherm zahrnující cihly, tvarovky, stropní konstrukce a překlady. Jednotlivé prvky lze kombinovat s vysokou variabilitou a proto není problém snadno vytvořit i komplikované a netradiční objekty. Užitečnými prefabrikáty systému Porotherm jsou keramické ploché překlady, které rozměrově korespondují s tvarovkami a dalšími keramickými prvky, při správné montáži tak dochází k minimálním řezům.

Pipelife – skrytý služebník

Potrubí jsou v budovách a infrastruktuře většinou skryta pod vrstvou jiných materiálů. O to více je důležitá jejich kvalita a vysoká životnost. Na rozdíl od materiálů například na plášti budov nás neupozorní svým vzhledem na případný závadu. O to nákladnější bývá analýza problému a následné řešení.  Vysoké nároky na kvalitu a ekologickou nezávadnost splňuje společnost Pipelife – Wienerberger, vyrábějící potrubní systémy pro budovy a inženýrské sítě a také široký sortiment konstrukčních prvků pro ekosystémy.

Pořádná střecha vydrží opravdu hodně

Při změnách počasí, jaké zaznamenáváme v poslední době, je střecha jakýmsi obranným štítem celého objektu. Není dobré podceňovat její konstrukci s ohledem na nosnost, správný sklon, odvětrání a také odolnost proti úderům, jakými jsou především kroupy.  Na textování účinků krup existuje ověřená a certifikovaná metoda založená na vystřelení ledových koulí různých průměrů do vzorkových tašek. Jako hudebníky nás lákalo podívat se na tuto problematiku po svém. Kdo někdy viděl hru na bicí nástroje, zcela jistě uzná, že takovému množství úderů se jen stěží něco vyrovná. Kam se hrabe krupobití…

Vyrobil jsem několik experimentálních hudebních nástrojů, které nás kromě testu odolnosti potěšily také svou zvukovou kvalitou. Nedáme na ně dopustit a s oblibou je používáme na koncertech ve spojení s klasickými hudebními nástroji.

Keramofon – pořádný kus hudby

Pokus se zaměřil na krytinu Tondach Bobrovka, konkrétně kulatý řez 18×38 v režném provedení. Kdo někdy zkusil udeřit tvrdším předmětem do dobře vypálené keramiky, zcela jistě uzná, že má zvonivý zvuk. (Což je i dobrý test při nákupu nestavební keramiky.) Nejinak je tomu u Bobrovky. K jejímu dobrém zvuku přispívá hladký tvar a stejná tloušťka po celé ploše. Vhodným dělením a zakracováním jde z této střešní tašky dostat hudební rozsah téměř dvou oktáv, ladění je přitom pořád konkrétní. Jak taková taška zní? Překvapivě dobře, zvuk se blíží kravským zvoncům, přestože technicky jde o podobný princip rozezvučení jako například u xylofonu nebo zvonkohry. Seřazením různě řezaných tašek vznikl hudební nástroj úctyhodných rozměrů při výšce 230 cm a šířce 160 cm. Zavěšení je realizováno pomocí provázků, které umožňují volný pohyb tašek – oscilátorů a tedy i dobrou rezonanci.

Čím se na takový nástroj hraje? Prvotní obava o křehkost materiálu nás přivedla k filcovým paličkám, ale nakonec jsme skončili u velmi tvrdých paliček z odolného plastu, pokus byl proveden i paličkami kovovými. Je obdivuhodné, co taška vydržela. Na bobrofon vzniklo několik studiových nahrávek a na každou tašku tak padlo několik tisíc úderů. Nepraskla ani jedna…

Keramobubny

Pro hudební účely jsme doplnili ke keramofonu i několik dalších bicích nástrojů, které využíváme v rámci Keramorchestru, hudební skupiny zapsané i do České knihy rekordů. K rytmickému doprovodu jsem nejprve vytvořil univerzální nástroj ve stylu španělského cajonu. Jako základ posloužila cihla Porotherm 50 profi, doplněná rezonančními deskami a dalšími hudebními nezbytnostmi. Vyrobit klasický buben byla opravdu výzva. Nakonec mně padla do oko několik hřebenáčů. Vhodným řezem z nich lze vytvořit výseče, které po spojení tří kusů dají dohromady útvar velmi blízký komolému kuželu. Rozměr dokonce odpovídá standardizovaným rozměrům z bicích souprav.

Pipelife souprava

Pro vytvoření soupravy bubnů, jaké známe z hudebních sestav současných kapel, bylo zapotřebí využít jiných materiálů, především s větším průměrem a nižší váhou. V tomto směru mě velmi oslovil sortiment Wienerberger – Pipelife zaměřený na plastové trubky různého zaměření. Šachty na odpadní a dešťovou vodu jsou prvky, které jsou ve stavbách skryty pod vrstvou betonu a zeminy, jejich vlastnosti jsou ale po pevnostní stránce na nejvyšší úrovni, což je výborný základ i pro hudební nástroj. V rozmanité nabídce průměrů nebylo problém najít vhodné varianty, které lze „napasovat“ na bubenické blány standartních rozměrů. Výsledek je až nečekaně dobrý a zcela jistě snese srovnání s profesionální bicí soupravou.

Stavíme s Wienerbergerem

Chystáte se stavět rodinný dům? Váháte nad materiálem na stavbu? Máte obavu z cenových turbulencí na stavebním trhu? Neváhejte a oslovte odborníky ve Wienerbergeru, kteří vám rádi poradí jak s výběrem materiálu, tak vám doporučí osvědčenou firmu, prověřenou v rámci projektů e4 dům.

Petr Pavlinec

Vložte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *