SERIÁL – Společenská odpovědnost firem neboli Corporate Social Responsibility (CSR), která spočívá v dobrovolném zohlednění sociálních a ekologických ohledů ve firemní praxi, není již doménou nadnárodních korporací. Českých společností vyznávajících princip společenské odpovědnosti přibývá. Patří mezi ně i firmy sdružené v Cihlářském svazu Čech a Moravy.

„Viděl jsem mnoho etických kodexů – dnes tomu se vznešeně říká: Společenská odpovědnost. Kodex odpovědnosti vždy vychází a bude vycházet z osobního etického přesvědčení manažera (vedení) a jeho myšlení,“ říká Josef Kotek, předseda představenstva Cihlářského svazu Čech a Moravy.

Odpovědných přibývá

Společenská odpovědnost firem (CSR) může přinést užitek nejen lidské společnosti, ale je zároveň skvělou reklamou pro samotné podniky.

Větší zájem firem o CSR potvrzují i výzkumy agentury Ipsos, která téma společenské odpovědnosti sleduje už přes deset let. Závěry jsou takové, že si k těmto aktivitám postupně našli cestu manažeři, kteří je propojují s byznysovými plány. Dělají to i proto, že si uvědomují, že se tím zvyšuje vazba k firemní značce a loajalita zaměstnanců. Podle dat Ipsosu vnímá 90 procent lidí pozitivně jakoukoliv nadstandardní aktivitu firem. A téměř třetina Čechů si dokáže spontánně vybavit jméno společensky odpovědného podniku.

„Velké firmy, které jsou v našem sdružení, mají samozřejmě ke společenské odpovědnosti firmy řadu písemně zpracovaných zásad ve vizi, cílech firmy, chování se k zaměstnancům a zákazníkům atd. To vše je hezké, a asi i potřebné. Malí výrobci cihel nemají moc papírů, (nepotřebují je), ale určitě dělají správné věci směrem k zaměstnancům, zákazníkům a chovají se transparentně,“ vysvětluje Josef Kotek a dodává: „Šetrná produkce dnes využívá mnoho nedobře zpracovaných polotovarů a prachu při výrobě přesných zdících prvků. Zpět se zapracovávají do výrobní hmoty.“

Zapojení zaměstnanců

Spousta menších firem CSR dělá sama od sebe, jen to tak nenazývají. Téma sociální odpovědnosti proniká ve firmě i do přijímacích pohovorů. Pro mladší generaci je to věc, na niž se ptají. Objevuje se to i jako jeden z požadavků u výběrových řízení. „Efekt, který z toho dnes cihláři mají, je dlouhodobá prosperita a možná i konkurenční výhoda na trhu,“ říká Josef Kotek (na foto).

Podpora CSR aktivit od manažerů a majitelů je však naprosto zásadní. Pro dlouhodobý úspěch jakékoliv firemní strategie zaměřené na sociální odpovědnost je ale důležité aktivní zapojení zaměstnanců. Dobře nastavené CSR přináší energii mezi zaměstnance, kteří to dělají rádi. Sami přináší náměty a nápady, jak a komu pomoci. Za své nápady pak i bojují.

„Již před 15 lety měl náš Svaz rovněž etický kodex o společenské odpovědnosti. Členové našeho Svazu již tak vyspěli, že nevím, kde už je založen. Chovají se velmi odpovědně ve svých firmách, ale i navenek k zákazníkům, obchodním firmám, k zaměstnancům (dodržují lidská práva, zvyšují dovolenou, hlídají a platí přesčasy, dodržují pracovní standardy),“ dodává Josef Kotek.

Zdroj foto: iStock, archiv

Vložte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *